ABCD 438   Schumann the Violin Sonatas

Eriikka Maalismaa, viulu; Emil Holmström, piano

Kokonaiskesto: 73:06

ABCD 438
EAN: 6417513104387
Hinta: 22 €    Osta!

Tämä levy kuuluu luokituksiin:
| Kaikki levyt | Klassis-romanttinen | Periodisoittimet | Piano | Uusimmat levyt | Viulu |
 

Raidat

 Eriikka Maalismaa, viulu; Emil Holmström, piano:
 Schumann, Robert (1810-1856):
 Sonata for Violin and Piano No. 2 in D minor, Op.121 Grosse Sonate:
1I Ziemlich langsam – Lebhaft11:57 
2II Sehr lebhaft  4:57 
3III Leise, einfach – Etwas lebhafter – Etwas bewegter – Tempo wie vorher  6:35 
4IV Bewegt  7:42 
 Sonata for Piano and Violin No. 1 in A minor, Op.105:
5I Mit leidenschaftlichem Ausdruck  8:51 
6II Allegretto  4:46 
7III Lebhaft  5:56 
 Sonata for Violin and Piano No. 3 in A minor, WoO 2:
8I Ziemlich langsam [— no tempo indication]  7:30 
9II Intermezzo. Bewegt, doch nicht zu schnell  3:18 
10III Lebhaft  3:45 
11IV Finale. Markiertes, ziemlich lebhaftes Tempo  7:34 
73:006 

Linkit

Schumann violin sonatas played with period instruments. Anselmo Bellosio violin, ca 1770 with Gut strings and piano érard, serial number 32602, built in 1862.

Maalismaa and Holmström have worked as a duo since 2011. They are co-directors of both the Ristiveto Festival, which specializes in performing late 19th-century music on period instruments, and the Classical Hietsu concert series in Helsinki. Their piano trio Tristero focuses on contemporary music.      

 

Viulisti Eriikka Maalismaa sekä pianisti Emil Holmström herättävät periodisoittimilla henkiin Robert Schumannin kolme viulusonaattia. Viulun päällystämättömät suolikielet luovat lämmintä vivahteikkuutta ja yhdessä vuoden 1862 Erard-flyygelin kanssa ne muodostavat aikakautensa pehmeän äänimaiseman.
 
Robert Schumann sävelsi kolme sonaattiaan viululle ja pianolle vuosina 1851 - 1853. Ensimmäiset kaksi syntyivät lähes peräjälkeen, mutta kolmannen luomistyö ja eloonjäämiskamppailu oli kimurantimpi.
Kolmannesta sonaatista on säilynyt vain osa puhtaaksikirjoitettuna luonnosmaisten käsikirjoitusten lisäksi. Maalismaa ja Holmström ovat tehneet harkittuja ratkaisuja osittain tulkinnanvaraisen ja vajavaisen materiaalin suhteen.
 
Eriikka Maalismaa on viulisti, joka jakaa aikansa lukuisten kamarimusiikillisten projektien ja konserttien järjestämisen välillä. Maalismaa on kysytty vieras festivaaleilla ja konserttisarjoissa, ja häntä työllistävät mm. Avanti! Kamariorkesteri, Jousia Ensemble, Avanti-kvartetti, Euroopan kamariorkesteri ja Tapiola Sinfonietta. Maalismaa on opiskellut Sibelius-Akatemiassa ja Edsbergin kamarimusiikki-instituutissa, sekä työskennellyt Helsingin kaupunginorkesterin II konserttimestarina.
 
Emil Holmström esiintyy solistina ja kamarimuusikkona ympäri maailmaa. Häntä voi kuulla säännöllisesti suomalaisilla festivaaleilla ja konserttisarjoissa, ja hän on esiintynyt mm. Radion sinfoniaorkesterin, Lapin kamariorkesterin ja Tapiola Sinfoniettan solistina. Uutta musiikkia hän esittää yhtyeissään Uusinta Ensemble ja defunensemble, sekä vieraillessaan Avanti!:issa. Opintonsa hän suoritti Sibelius-Akatemiassa Erik T. Tawaststjernan johdolla täydentäen niitä Pariisissa Marie-Françoise Bucquet`n oppilaana.