ABCD 412   Gabrielli-Scarlatti Complete Cello Works

Guadalupe López Iñiguez; Markku Luolajan-Mikkola; Olli Hyyrynen; Lauri Honkavirta

Kokonaiskesto: 74:54

ABCD 412
EAN: 6417513104127
Hinta: 22,00 €    Osta!

Tämä levy kuuluu luokituksiin:
| Barokki | Kaikki levyt | SACD/CD hybridilevyt | Sello | Uusimmat levyt | Vanha musiikki |
 

Raidat

 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Markku Luolajan-Mikkola; Olli Hyyrynen; Lauri Honkavirta:
 Domenico Gabrielli (1659-1690):
 Sonata for cello and basso continuo in G major (1st version):
1Grave  1:41 FIABA 1700327
2Allegro  2:27 FIABA 1700328
3Largo  1:43 FIABA 1700329
4Presto  1:50 FIABA 1700330
5Canon for two cellos in D major  2:02 FIABA 1700331
 Guadalupe Lòpez Iñiguez:
6Ricercar 7 for solo cello in D minor  6:31 FIABA 1700332
 Guadalupe Lòpez Iñiguez;Olli Hyyrynen; Lauri Honkavirta:
 Sonata for cello and basso continuo in A major:
7Grave  1:37 FIABA 1700333
8Allegro  1:03 FIABA 1700333
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Lauri Honkavirta:
9Largo  2:26 FIABA 1700334
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Olli Hyyrynen; Lauri Honkavirta:
10Presto  1:03 FIABA 1700335
11Ricercar 2 for solo cello in A minor  8:26 FIABA 1700335
 Sonata for cello and basso continuo in G major (2nd version):
12Grave  1:22 FIABA 1700336
13Allegro  1:57 FIABA 1700337
14Largo  2:05 FIABA 1700338
15Prestissimo  0:55 FIABA 1700339
 Guadalupe Lòpez Iñiguez:
16Ricercar 3 for solo cello in D major  3:29 FIABA 1700340
17Ricercar 1 for solo cello in G minor   2:41 FIABA 1700341
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Markku Luolajan-Mikkola; Lauri Honkavirta:
 Alessandro Scarlatti:
 Sonata for cello and basso continuo N 2 in C minor:
18Allegro  1:47 FIABA 1700342
19Allegro  2:06 FIABA 1700343
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Lauri Honkavirta:
 Sonata for cello and basso continuo No 2 in C minor:
20Piano  1:18 FIABA 1700344
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Markku Luolajan-Mikkola; Lauri Honkavirta:
 Sonata for cello and basso continuo N 2 in C minor:
21Presto  0:48 FIABA 1700345
 Guadalupe Lòpez Iñiguez:
 Domenico Gabrielli (1659-1690):
 :
22Ricercar 4 for solo cello in E flat major  5:18 FIABA 1700346
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Markku Luolajan-Mikkola; Lauri Honkavirta:
 Alessandro Scarlatti:
 Sonata for cello and basso continuo N 3 in C major:
23Allegro  2:29 FIABA 1700347
 Guadalupe Lòpez Iñiguez: Markku Luolajan-Mikkola; Olli Hyyrynen; Lauri Honkavirta:
24Allegro  1:39 FIABA 1700348
 Guadalupe Lòpez Iñiguez: Markku Luolajan-Mikkola; Olli Hyyrynen:
25Amoroso  1:55 FIABA 1700349
 Guadalupe Lòpez Iñiguez: Markku Luolajan-Mikkola; Olli Hyyrynen; Lauri Honkavirta:
26Presto  0:36 FIABA 1700350
 Guadalupe Lòpez Iñiguez:
 Domenico Gabrielli (1659-1690):
 :
27Ricercar 6 for solo cello in G major  5:42 FIABA 1700351
28Ricercar 5 for solo cello in C major  2:12 FIABA 1700352
 Guadalupe Lòpez Iñiguez; Markku Luolajan-Mikkola; Lauri Honkavirta:
 Alessandro Scarlatti:
 Sonata for cello and basso continuo N 1 in D minor:
29Allegro  1:29 FIABA 1700353
30Allegro  2:02 FIABA 1700354
31Largo  1:17 FIABA 1700355
32A tempo giusto  0:43 FIABA 1700356
74:54 

Linkit

Raffiinerattu levydebyytti barokin harvinaisilla helmillä

Sekä tutkijana että sellistinä toimiva espanjalaissyntyinen Guadalupe López-Íñiguez tuo debyyttilevyllään barokin vähemmän tunnettuja helmiä esiin. Ensimmäisiin sellovirtuooseihin ja säveltäjiin lukeutuva Domenico Gabrielli on inspiroinut nuorta Suomessa asuvaa sellistiä: López-Íñiguez tulkitsee debyyttilevyllään vanhaa välimerellistä musiikkitraditiota, kokonaislevytyksessä Gabriellin ja Alessandro Scarlattin selloteoksista.

Varhaisen italialaisen barokin kukoistus 1600-luvun soitinmusiikissa perustui paljolti viuluvirtuoosien uusiin sooloteoksiin, sonaatteihin ja konserttoihin. Barokkityyli otti niissä etäisyyttä vanhaan renessanssityyliin uuden vokaalimusiikin, kantaatin ja aarian muotoja mukaillen. Samoihin aikoihin, 1600-luvun jälkipuolelle sijoittuu myös sellon nousu sekä yhtye- että soolosoittimena. Tutkijana psykologian alalla aloittanut López-Íñiguez on tehnyt myös autoetnografista tutkimusta romanttisen musiikin, Beethovenin ja Mendelssohnin selloteosten parissa. Monipuolinen tutkijantausta näkyy levytekstissä, joissa López-Íñiguez pohtii yleistajuisuuteen pyrkien niitä valintoja ja kysymyksiä, joiden eteen vanhan musiikin soittaja väistämättä joutuu: pyrkiäkö toteuttamaan oletettuja barokin ajan ihanteita itselleen ulkoisilla tavoilla vai poiketako niistä silloin kun oma muusikkous ja sydän niin vaativat?


Soitossa akateemisuus kuuluu korkeintaan hyvänä makuna ja punnittuina tulkintoina. Niiden rinnalla – mahdollisesti niiden kautta – López-Íñiguez puhaltaa continuoryhmänsä kera aistikkaan, vivahteikkaan ja eritoten kauniin hengen Gabriellin ja Scarlattin teoksiin. Continuossa vakuuttavat historiallisten jousisoitinten taituri Markku Luolajan-Mikkola sekä kitaristi Olli Hyyrynen ja cembalisti Lauri Honkavirta.


Vantaan Pyhän Laurin kirkossa tehty äänitys on miellyttävä, ja duosonaattien kaksi osapuolta, solisti sekä continuon soittaja tai soittajat ovat mukavasti tasa-arvoisia. Gabriellin sooloselloteokset, Ricercaret on ripoteltu sonaattien väliin, mikä tuo kokonaisuuteen mukavaa vaihtelua. Hieman karsastan sitä, että äänitys on niissä tehty etäänpää – tai että kirkon akustiikkaa on niihin lisätty sonaatteihin verrattuna. Akustisen tilan muuttuminen kesken levyn ehkä palvelee sooloteosten ja yhtyeteosten erilaisia sointitekstuureja – mutta se luo muuten yhtenäiseksi ajateltuun ohjelmaan epäyhtenäisen sointiasun.


Levyn toinen säveltäjä, Gabriellia hieman myöhäisempi Alessandro Scarlatti oli tunneilmaisun, laulavuuden ja harmoniankäytön mestari, 1600- ja 1700-lukujen taitteen tärkeimpiä säveltäjiä Euroopassa ylipäätään. Hänkin oli tykästynyt selloon ja sen inhimilliseen sointiin. Scarlatti on Gabriellia astetta räväkämpi, poleeminen ja omanarvontuntoinen taiteilija, ja hänen napolilainen särmikkyytensä pääsee esiin myös tällä levyllä. Jos voisin jotain toivoa, niin riehakkaampaa variointia ja improvisointikierroksia lyhyisiin presto-finaaleihin – sellaiset olisivat epäilemättä kuuluneet asiaan runsaat kolmesataa vuotta sitten. Mutta kaikkiaan levy on ehjä ja raffineerattu avaus López-Íñigueziltä.

Domenico Gabrielli ja Alessandro Scarlatti: selloteokset, kokonaislevytys. - Guadalupe López-Íñiguez, barokkisello, sekä Markku Luolajan-Mikkola, barokkisello, Olli Hyyrynen, barokkikitara ja arkkiluuttu, ja Lauri Honkavirta, cembalo. (Alba, ABCD 412)


Guadalupe López Íñiguez debut recording includes complete cello works from Gabrielli and Scarlatti, Recorded with the best baroque musicians in Finland.

"I have included music that played an important role in my desired transformation from a "contemporary-trained" cellist to a "historically inspired" one. The reasons for such a desire are numerous and span several years and different experiences in my life" –Guadalupe

Doctor of Psychology and Master of Music Guadalupe López Íñiguez is a Spanish academic– musician based at the Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki. Guadalupe has performed as a soloist on period cellos in different festivals. She is especially grateful for the encouragement received from artists Rafael Ramos, Markku Luolajan- Mikkola, and Ciro Rodríguez Perelló. Her artistic and scientific research comprises all her areas of expertise—namely psychology, sociology, research methodology, education, and musicology—in understanding the holistic performance of classical music.


What an exquisite release this is. By turns meditative, inquiring, playful and restless. But always provocative. And with an element of sensuous fantasy. For her debut recording, Helsinki-based Spanish cellist Guadalupe López Iñiguez takes a holistic approach to the complete works for cello of baroque composers Domenico Gabrielli and Alessandro Scarlatti – one embracing psychology, musicology and sociology. She is accompanied by like-minded musicians: a continuo ensemble comprising Markku Luolajan-Mikkola (baroque cello), Olli Hyyrynen (baroque guitar and archlute) and Lauri Honkavirta (harpsichord).

The sonatas for cello and continuo are interspersed by Gabrielli’s improvisatory ricercars for solo cello; there is also, after the opening Sonata in G by Gabrielli, his Canon in D for two cellos. Sometimes the harpsichord is joined by baroque guitar, sometimes the archlute fills out the harmonies alone.

López Iñiguez’s collaborators are exceptional, responding to a score with few markings and no realised bass with taste and imagination. But whether in concert  or alone in the ricercars, it is López Iñiguez’s artistic vision – one which acknowledges that early music is a contemporary construct and all interpretation is negotiation – that prevails. Flexibility of tempo, of phrasing, of articulation, of thought all goes to honour the tacit demands of composer, performer and listener

by Will Yeoman on April 23, 2018